Around the Roundpen en Fun

Recent Activity Forums Praktijkvragen grondwerk Around the Roundpen en Fun

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Lisa K.
    Participant

Hoi allemaal!

Gister tijdens een cursus van Inge kwam tussendoor het onderwerp ‘around the roundpen’ ter sprake.
    Ik kwam erachter dat ik niet de enige ben die een paard heeft die dat around the roundpen niet zo heel leuk vindt 😉

Als ik begin met de roundpen, dan wil mijn lieve merrie eerst nog wel een paar rondjes met mij mee doen, maar dan al snel is de lol eraf en gaat ze stilstaan of loopt ze zelfs weg. Kortom, het lijkt niet erg aantrekkelijk voor haar.

Hoe dat eruit ziet, zie je hier:

Inmiddels heb ik een half jaar de roundpen gelaten voor wat het was, maar ben ik sinds een paar weken begonnen met om pionnetjes, ook als een round-the-roundpen, maar dan met de afspraak dat als mijn paard het niet meer leuk vindt, ze naar binnen kan komen zodat we even wat anders kunnen doen. Dit leek even een groot succes, maar ondertussen wordt dat ook alweer een beetje saai 🙁

Wel weet ik dat mijn merrie springen best leuk vindt, dus ik wil sowieso eens wat balkjes en een sprongetje neerzetten. Maar er is vast nog veel meer te verzinnen! Hoe kan de roundpen nog leuker worden? Brand los!

Inge Teblick
    Participant

Wat is je bedoeling van het werken met de roundpen? Daar hangt het antwoord van af.
    Zodra het avontuur van het ontdekken en opbouwen van de roundpen voorbij is, start de verveling. En daar zijn paarden- en mensenhersenen niet voor gemaakt.
    Als ze het snel saai vindt zou ik er bvb andere dingetjes tussenplaatsen. Een paar balken, een lage hindernis, een smalle doorgang, een zeil om overheen te gaan… En haar een duidelijker einddoel geven, zoals de mat. Altijd eindigen op de mat.
    Je begint met korte stukjes en maakt het steeds moeilijker voor ze op de mat aan kan komen.
    Net zoals dat in games gaat: tetris begint makkelijk en traag, maar als je een bepaalde level hebt gehaald wordt de volgende level juist moeilijker, niet makkelijker. En het is daarom dat je blijft spelen: omdat het moeilijker wordt.

Lisa K.
    Participant

Bedankt voor het meedenken, Inge!

Het doel dat voor mij de reden was te beginnen met de roundpen was om Runa vooral aan het bewegen te krijgen. Ze wordt snel dik dus hoe meer extra stappen op de teller, hoe beter. Dus toen ik hoorde en zag dat (sommige) paarden zo achter elkaar een handvol rondjes om de roundpen lopen, dacht ik, ah, dat is makkelijk…. :+)

Ik ga zeker eens met de mat aan de slag. Als ik het goed begrijp, start je dan dus iedere ronde bij de mat, dan ga je om de roundpen heen met meer en meer obstakels onderweg, en iedere ronde eindig je bij de mat?

Ik zal een update plaatsen wanneer ik zover ben 🙂

Inge Teblick
    Participant

Hmmm, het is makkelijk als je het graag doet, maar omdat jouw paard het niet graag doet dus té moeilijk en waarschijnlijk veel te saai, en hij heeft 100% gelijk. Dus als het doel “bewegen” is, dan kijk je naar wat hij graag doet en bouw je dat uit zodat hij graag beweegt omdat hij zich amuseert.
    Een paard eindeloze rondjes laten lopen rond een roundpen is een oplossing voor luie mensen die bezig zijn met wet ze zélf willen… tenzij het echt zo zou zijn dat een paard graag rondjes nergens heen loopt ;-).
    Autonome versus gecontroleerde motivatie, weet je nog?
    Je hoeft overigens niet bij de mat te beginnen. Je kan ergens anders beginnen, als het paard maar weet dat aankomen op de mat het doel/einde oefening/de beloning is.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.